Welcome to Academia

Sign up to get access to over 50 million papers

By continuing, you agree to our Terms of Use

Continue with Email

Sign up or log in to continue.

Welcome to Academia

Sign up to continue.

Hi,

Log in to continue.

Reset password

Password reset

Check your email for your reset link.

Your link was sent to

Please hold while we log you in

Academia.eduAcademia.edu

Outline

"Nemzedékről nemzedékre". A hit továbbadása az Ószövetség korában

Cite this paper

Abstract

Őrizkedj azért, és vigyázz nagyon magadra, hogy meg ne feledkezz azokról, amiket saját szemeddel láttál; ne vesszenek el emlékezetedből egész életedben! Ismertesd meg azokat fiaiddal és unokáiddal is… (5Móz 4,9) I. Az ókori Izrael, mint tanuló közösség Az Ószövetség tanúságtétele értelmében a hit továbbadása élethosszig tartó tanulás és elkötelezett tanítói-nevelői szolgálat. Ez a tanulási folyamat magába foglalja az Örökkévalónak és jó rendjének megismerését, a világban élő ember és teremtménytársai közötti kapcsolat elfogadott normáinak, viselkedésformáinak elsajátítását, valamint az ember életfeladatának megvalósítását. A legfontosabb, legalapvetőbb tudás a Tóra rendelkezéseinek az ember személyes életére vonatkoztatott praxisa, amely az Istenember -embertárs hármas viszonyrendszerében bontakozik ki. Az óizraeli társadalomban nagy hangsúly helyeződött a tanulásra, képzésre, az emberséges élethez nélkülözhetetlen ismeretek átadására és elsajátítására. Sokkal demokratikusabb módon közelítettek ehhez a kérdéshez, mint például Mezopotámiában és Egyiptomban, ahol a tanulás lehetősége csak a szűk elit-réteg számára volt biztosított. 1 A tanulás -az ókori Kelet magaskultúráival ellentétben -Izraelben nem a társadalmi elismertségért, a politikai hatalomért, gazdasági előnyökért vívott harc bevált eszköze és "fegyvere" volt, hanem mindenekelőtt a közösség és benne az egyes ember boldogulását szolgálta. A Bírák könyvének két verse némi betekintést enged az óizraeli társadalom viszonylag korai időszakában az írásbeliség és a műveltség helyzetébe: "Amikor visszatért Gedeon, Jóás fia a harcból, a Heresz-hágótól, elfogott egy szukkóti ifjút, és kikérdezte. Az pedig felírta neki Szukkót vezetőit és véneit, hetvenhét embert." (Bír 8,13-14) Azt természetesen nem állíthatjuk, hogy az "am-haarec", a szegény népréteg körében is általánosan elterjedt volt az írás-olvasás, de minden bizonnyal sokkal szélesebb társadalmi csoport volt érdekelt és érintett e készségek elsajátításában itt, Izraelben, mint az előbb említett nagybirodalmakban. 2 1 l. Mészáros István -Németh András -Pukánszky Béla: Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris, Budapest, 2004. 16-19. 2 "Az alapoktatás és képzés (írás-olvasás-számolás elsajátítása) meghatározó jelentőséggel bír, és a közösség minden tagja számára elérhető, valamint lehetőség nyílik arra, hogy az egyén társadalmi, gazdasági, kulturális érdekei és szükségletei szerint vegyen részt az oktatási folyamatokban, ami a tanulást az egész későbbi élet során ösztönzi és generálja. Ezen korai oktatási formák kialakulása elsősorban történelmi okokra vezethető vissza, és lehetővé teszik a zsidóság számára, hogy évszázadokon keresztül fenntartsák speciális vallási és kulturális identitásukat, és sajátos működési keretet biztosítsanak a közösség számára." (Zádori Iván: A felnőttoktatás zsidó hagyományai és a mai zsidó felnőttképzés: www.f eek.pte.hu/iscpages/index.php?ulink=654 ; http://webcache.googleusercontent.com/search? q=cache:UvD4ys_aapQJ:feek.pte.hu/iscpages/index.php%3Fulink %3D654+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a )

Varga Gyöngyi: „Nemzedékről nemzedékre” A hit továbbadása az Ószövetség korában Őrizkedj azért, és vigyázz nagyon magadra, hogy meg ne feledkezz azokról, amiket saját szemeddel láttál; ne vesszenek el emlékezetedből egész életedben! Ismertesd meg azokat fiaiddal és unokáiddal is… (5Móz 4,9) I. Az ókori Izrael, mint tanuló közösség Az Ószövetség tanúságtétele értelmében a hit továbbadása élethosszig tartó tanulás és elkötelezett tanítói-nevelői szolgálat. Ez a tanulási folyamat magába foglalja az Örökkévalónak és jó rendjének megismerését, a világban élő ember és teremtménytársai közötti kapcsolat elfogadott normáinak, viselkedésformáinak elsajátítását, valamint az ember életfeladatának megvalósítását. A legfontosabb, legalapvetőbb tudás a Tóra rendelkezéseinek az ember személyes életére vonatkoztatott praxisa, amely az Isten – ember – embertárs hármas viszonyrendszerében bontakozik ki. Az óizraeli társadalomban nagy hangsúly helyeződött a tanulásra, képzésre, az emberséges élethez nélkülözhetetlen ismeretek átadására és elsajátítására. Sokkal demokratikusabb módon közelítettek ehhez a kérdéshez, mint például Mezopotámiában és Egyiptomban, ahol a tanulás lehetősége csak a szűk elit-réteg számára volt biztosított. 1 A tanulás - az ókori Kelet magaskultúráival ellentétben -Izraelben nem a társadalmi elismertségért, a politikai hatalomért, gazdasági előnyökért vívott harc bevált eszköze és „fegyvere” volt, hanem mindenekelőtt a közösség és benne az egyes ember boldogulását szolgálta. A Bírák könyvének két verse némi betekintést enged az óizraeli társadalom viszonylag korai időszakában az írásbeliség és a műveltség helyzetébe: „Amikor visszatért Gedeon, Jóás fia a harcból, a Heresz-hágótól, elfogott egy szukkóti ifjút, és kikérdezte. Az pedig felírta neki Szukkót vezetőit és véneit, hetvenhét embert.” (Bír 8,13-14) Azt természetesen nem állíthatjuk, hogy az „am-haarec”, a szegény népréteg körében is általánosan elterjedt volt az írás-olvasás, de minden bizonnyal sokkal szélesebb társadalmi csoport volt érdekelt és érintett e készségek elsajátításában itt, Izraelben, mint az előbb említett nagybirodalmakban.2 1 l. Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris, Budapest, 2004. 16-19. 2 „Az alapoktatás és képzés (írás-olvasás-számolás elsajátítása) meghatározó jelentőséggel bír, és a közösség minden tagja számára elérhető, valamint lehetőség nyílik arra, hogy az egyén társadalmi, gazdasági, kulturális érdekei és szükségletei szerint vegyen részt az oktatási folyamatokban, ami a tanulást az egész későbbi élet során ösztönzi és generálja. Ezen korai oktatási formák kialakulása elsősorban történelmi okokra vezethető vissza, és lehetővé teszik a zsidóság számára, hogy évszázadokon keresztül fenntartsák speciális vallási és kulturális identitásukat, és sajátos működési keretet biztosítsanak a közösség számára.” (Zádori Iván: A felnőttoktatás zsidó hagyományai és a mai zsidó felnőttképzés: www.feek.pte.hu/iscpages/index.php?ulink=654; http://webcache.googleusercontent.com/search? q=cache:UvD4ys_aapQJ:feek.pte.hu/iscpages/index.php%3Fulink %3D654+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a ) A héber szó: „lamad” széles jelentéstartalommal bír: tanulást, tanulmányozást, eltöprengést, elsajátítást, felismerést, megismerést jelöl. Ugyanakkor ez a tanulási folyamat nem csupán információszerzésre vonatkozott, hanem életgyakorlatot, életformát jelentett: nyitottságot a világra, a transzcendens valóságra, az életre. Ebből a szótőből képezték a „Talmud” kifejezést is, amely a Tórához fűzött rabbinikus magyarázatok (a „Szóbeli Tan”) írásba foglalt vaskos gyűjteménye a Kr. u. 5-6. századból. A Talmud hatalmas anyaga konkrét útmutatásokkal szolgál, és felöleli az élet szinte minden területét.3 A bibliai Izraelben a tanulás folyamata az identitás megtalálásának és elmélyítésének útja is. Az alapkérdés így hangzik: Mit jelent „zsidónak lenni” otthon és idegenben, más kultúrák, vallási meggyőződések közepette, nagyhatalmaktól való politikai függés és elnyomás helyzetében? A tanulásnak és a tudás megőrzésének, átörökítésének elengedhetetlen feladatával és felelősségével szembesült a babiloni száműzetésben élő zsidó közösség. Itt és ekkor, a Kr. 5. században foglalták írásba a szóbeli hagyományokat, rendszerezték azt a hatalmas ismeretanyagot és tanítást, amely történeteket, elbeszéléseket, törvény- és rendelkezés-gyűjteményeket ölelt fel. A Tóra korpuszának első verziója több, átfogó átdolgozáson, bővítésen ment keresztül a következő évszázadban, hasonlóan a prófétai tradíciók és a többi iratok létrejöttének bonyolult folyamatához. Az ószövetségi hagyományban a tudás különböző aspektusaival találkozhatunk. Ezek a következők:  Tapasztalati tudás: Az embert körülvevő jelenségek, az átélt események, a külső és belső REND (vagyis igazság: „cedakah”) megfigyelése és reflektálása vezet el a mindennapok bölcsességére, a helyes életfolytatásra.  Részesedés általi tudás: A bibliai Izraelt alapvetően a csoport-identitás és a közösségi lét általi meghatározottság jellemzi. Az „együtt az úton” élménye az emberekben a megosztás és bevonódás folyamatos interakciói nyomán bontakozik ki. Az ószövetség értelmében az ember nem elsősorban individuum, hanem diádikus viszonyban lévő személy. Létét, személyiségét, cselekedeteit (összefoglalóan: önismeretét) alapvetően meghatározza és befolyásolja a másik / többi emberben róla kialakult és általuk visszatükrözött kép.  Az emlékezés és emlékeztetés útján kibontakozó tudás: Ez a tudás lényegében annak felismerése, hogy „a múlt jelent jövőt”. A héber „zakar” (emlékezés) igazi alapszó a zsidóság számára mind a mai napig: ez az emlékezet tartja életben a zsidóságot.4  Istenfélelemből fakadó tudás: „A bölcsesség kezdete az Úr félelme, és a Szentnek megismerése ad értelmet” (Péld 8,10) A bölcsességirodalom e sarkalatos mondata azt hangsúlyozza, hogy a hit, Istenkapcsolat és teológia nem marginális, járulékos területe az ember életének, hanem alapvető meghatározottság. Az ember és a közösség mindenestül ebbe a rendbe ágyazódik bele. Az ókori Izraelben, mint tanuló közösségben föl sem merült, hogy a tudás és hit egymást kizáró tényezők lennének: mindez a felvilágosodás korának eszméi nyomán szűrődött bele a modern és posztmodern kor emberének gondolkodásmódjába. Hit és tudás szorosan összekapcsolódnak a bibliai zsidóság számára. E látásmód értelmében a hit megosztható és átadható: vagyis tartalma bevonható a tanítás-tanulás komplex folyamatába. 3 A Talmudban jó néhány megjegyzést olvashatunk a tanulás és a tudás fontosságát illetően. Többek között ilyen gondolatokkal találkozhatunk: „A világ csupán az iskolás gyermekek lehelete miatt áll fenn.” (Sabbat traktátus, 119b) „Nem szabad visszatartani az iskolás gyermekeket a tanulástól – még templomépítés okán sem.” (Jeb 1b). Azt is lehetségesnek tartották a talmudi bölcsek, hogy a szorgalmas tanulás siettetheti a Messiás elérkezését. (Szanhedrin 99b) Lásd a magyarul kiadott válogatást: A Talmud könyvei. Felelős szerkesztő: Babits Antal. IKVA Könyvkiadó, Budapest, 1989. 4 Jan Assmann „A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban” c. nagyszerű könyvében tárgyalja ennek az emlékezetnek az ókori világban betöltött identitást őrző és erősítő funkcióját. (Atlantis, Budapest, 1999, 2004.) A hit átadásának konkrét módszereiről, gyakorlatáról kevés említést találunk az Ószövetségben. A korai idők praxisáról csak feltételezéseink vannak, jobbára a Kr. e. 5. sz.- tól látunk rá jobban erre a területre a források alapján. Ezek a források elsősorban a bölcsességirodalom könyveiben (Példabeszédek, Prédikátor), valamint deuterokanonikus iratokban (pl. Jézus, Sírák fia könyve) lelhetők föl. Erről bővebben is szó lesz majd a következő fejezetben. A hit és tudás ószövetségi koncepciójának vonatkozásában meg kell említenünk az alaptémákat és a fontos csomópontokat. Röviden, kulcsszavakban ezeket így foglalhatjuk össze: egy Isten, egy nép, egy ország, egy törvény. A deuteronómiumi hagyomány és ennek a teológiának a sajátos szemléletmódja a hit tanításának-tanulásának tekintetében az egyik leghangsúlyosabb koncepció az Ószövetségben. JHVH szövetséget kötött népével, Izraellel: ennek nyomán Isten elköteleződést vár a vele való szövetségi kapcsolatban, és népét a tanúságtétel útjára indítja. Izrael úgy válik tanúvá, hogy az apák szüntelenül recitálják, ismételgetik fiaik előtt ősi hitük sarkalatos elemeit, így az egymást követő generációk azokat folyamatosan emlékezetükben őrzik. A „Söma”-t, a zsidóság hitvallását követő versekben ezt olvassuk: „Maradjanak szívedben azok az igék, amelyeket ma parancsolok neked. Ismételgesd azokat fiaid előtt, és beszélj azokról, akár a házadban vagy, akár úton jársz, akár lefekszel, akár fölkelsz.” (5Móz 6,6-7)5 Ugyanakkor látjuk azt is, hogy a próféták szolgálata nyomán egy sajátos érzékenység mutatkozik meg, amely a vallási és társadalmi kérdéseket és kritikai reflexióikat összefogja. Az egyetlen Istentől való elfordulás a szegényektől, a kiszolgáltatottaktól való elfordulást is magával hozza, és igaz ez fordítva is. Isten tisztelete és a felebarát tisztelete ugyanannak a szövetségi rendszabálynak két oldala. Egyik sincs meg a másik nélkül. Így az egyetlen Istenbe vetett hit továbbadása egészen konkrét módon a társadalmi felelősségvállalással, mint etikai imperatívusszal kapcsolódik össze. Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy Izrael az Ószövetség korától kezdve tanuló közösségként határozta és határozza meg magát. A „Kahal”: a gyülekezet olyan szakrális, rituális közösség, amely a közös hitre és az ebből fakadó társadalmi felelősségre épít. A közösségi tanulás középpontjában a Tóra áll.6 A héber kifejezés nem elsősorban törvényt, előírást jelöl, sokkal inkább útmutatást, életszabályt, tanítást jelent. A Tórával való foglalkozás a „tanítás tanulása” tehát az ember egész életét átfogja. Divatos kifejéssel élve „life-long learning process”: élethosszig tartó tanulási folyamat. II. A hit továbbadása a zsidóságban az Ószövetség tanúsága szerint A bibliai Izraelben a hit átadásának, tanulásának elsősorban közösségi útjai, alkalmai léteztek. Ezek a következők:  család: a szent hagyomány első kézből való megismerésének helye. A szülők alapvető felelőssége gyermekeik felé, hogy megismertessék velük vallási és nemzeti identitásuk alapjait. Kiemelt feladat a héber nyelv, az olvasás és írás elsajátítása.  iskola: a nagykorúságra nevelés és tudásátadás kiemelt helye. A szent (vallásgyakorlat) és a profán (társadalmi felelősség, szerepvállalás) nem különül el 5 A középkortól kezdve a héber Biblia nyomtatott kódexeiben a Sömá mondatánál (5Móz 6,4) egy különleges nyomdai eljárást alkalmaztak, amelyet a kritikai kiadások is átvettek. A mondat első és utolsó szavának utolsó betűit nagyobb betűmérettel szedték. Így azokat összeolvasva megkapjuk az „éd” a tanú szót. Ez arra emlékezteti az imádkozót, hogy minden alkalommal, amikor a Sömát elmondja, tanúvá válik. 6 W. Brueggemann így ír erről: „A Tóra gyakorlása, amely tanulmányozást és elmélkedést, valamint célzatos életmódot feltételez, a zsidó létnek egy módja. Vagyis a Tóra a lehetőség mezeje, amelyben a zsidó mivolt teljesen felkarolt, így az egyén valódi önazonosságához jut.” W. Brueggemann: Az Ószövetség teológiája. Tanúságtétel, vita, pártfogás. Exit Kiadó, Kolozsvár, 2012, 725. egymástól. Az iskola széleskörű tudást közvetít, és segít, hogy a felnőtté váló ember megtalálja helyét az életben.  istentiszteletek, ünnepek a gyülekezet közösségében és a családi körben: Isten népével zajló történetének jelentős eseményeinek felidézése, a rájuk való emlékezés, az események újra átélése sajátos tanulási helyzetet teremt.  a prófétai igehirdetés: a Kr. e. 8-5. sz. között fellépő próféták (vándortanítók, „misszionáriusok”?) erőteljes hangú teológiai, valamint vallás- és társadalomkritikus üzenetüket a nyilvánosság előtt, gyakran a templomi közösség alternatívájaként, spontán összegyűlt hallgatóság előtt fogalmazták meg. A teológiai tanítás alapvetően a hitre irányult: az intelmek a megtérés szükségességét, az etikai útmutatások komolyan vételét és a szociális érzékenység témáit fogták át. A következőkben három területet vizsgálunk meg részletesebben: a család, a gyülekezeti közösség és az iskolai oktatás világát. II. 1. A családban megalapozott és megszerzett teológiai ismeret Az Ószövetség tanúsága szerint a gyermekek Isten ajándékai, adományai. Nevelésük elsősorban családi körben történt. A 127. és 128. zsoltárokat olvasva arról győződhetünk meg, hogy a család jóléte és jövője a gyermekeknek biztosított jó nevelésen alapszik: „Mint a hős kezében a nyilak, olyanok a serdülő ifjak. Boldog az az ember, aki ilyenekkel tölti meg a tegzét: nem szégyenül meg, ha ellenségeivel van szóváltása a kapuban.” (Zsolt 127,4-5) „Gyermekeid olyanok asztalod körül, mint az olajfacsemeték. Ilyen áldásban részesül az az ember, aki féli az Urat.” (Zsolt 128,3-4) Az apa és anya nevelő tevékenységére a „jszr” igét használja az ószövetség: ez a kifejezés valójában tanítást, útmutatást, tanácsolást jelent, de a fegyelmezést is magába foglalja. 7 A szülők nevelői, tanítói felelősségét hangsúlyozza a Példabeszéd könyvének szerzője: „Hallgass, fiam, apád intésére, és ne hagy el anyád tanítását, mert ékes koszorú ez fejeden és ékszer a nyakadon!” (Péld 1,8) Kisgyermekkorban az anya szerepe elengedhetetlen, de később sem mellékes: erre a nevelői felelősségre utal többek között Péld 4,3 illetve 31,1-9. Ez utóbbi szövegrészben Lemúél masszái királynak szóló anyai jótanácsokkal találkozhatunk. A kisgyermeket három éves korukig, az elválasztás idejéig az édesanyjuk látja el: több textusban találhatunk erre vonatkozó utalást, így például a nővére által megmentett, és édesanyjához visszakerült Mózessel és a kis Sámuellel kapcsolatosan. (2Móz 3-9; 1Sám 1,21-28) Ahogy cseperedett a gyermek, az apa is egyre jobban bekapcsolódott a tanítás, nevelés feladatába. Elsősorban a fiúk tanítását, vallási nevelését vállalta föl a családfő. Szerepe annál fontosabb, minél idősebb a gyermek. A leányokat az anya, illetve más női családtagok tanították, és segítették a női szerepek elsajátításában. A lányok is megtanulhattak írni-olvasni, és a vallási hagyományokat is alaposan megismerték, hiszen később az ő felelősségük volt ennek ápolása és továbbadása.8 A szülők és gyermekek kapcsolatát alapvetően meghatározta a nagycsalád közössége, ahol 3-4 generáció is együtt élt, viszonylag közel egymáshoz. Az idősebbek élettapasztalatai, a vallási hagyományok, rítusok, szokások, a társadalmi érintkezés szabályai természetes módon ivódtak be a fiatal nemzedék mindennapjaiba a hétköznapi és ünnepi találkozások során.9 7 l. 5Móz 8,5; Péld 31,1; Jób 4,3; 1 Kir 12,11 8 Fennmaradt egy magvas közmondás, amelyet Ezékiel könyve őrzött meg: „Amilyen az anya, olyan a leánya.” (Ez 16,44) Jól tükrözi azokat az elvárásokat, amelyeket a patriarchális társadalom támasztott a nőkkel szemben. 9 Erről a témáról bővebben l. H. W. Wolff: Az Ószövetség antropológiája. Harmat-PRTA, Budapest, 2001, 218-226. A vallási közösségek vezetői Izráelben minden korban fontosnak tartották a hagyományok továbbadását, tanítását, erre ösztönözték a szülőket, a családi közösségeket. Az alapvető teológiai ismereteket a gyermekek szüleiktől, családtagjaiktól sajátították el. A tanulás az utánzás, az ismételgetés, vagy a kérdés-felelet módszerével történt. A peszachi széder este liturgiájában például 5Móz 6,20-25 nyomán a legkisebb gyermek teszi föl a kérdést a vacsoraasztalnál: „Miért más ez az este, mint a többi? Mire emlékezünk ma? Az édesapa pedig ezt válaszolja: „A fáraó szolgái voltunk Egyiptomban, de kihozott bennünket az Úr Egyiptomból erős kézzel. (…) Az Úr megparancsolta nekünk, hogy teljesítsük mindezeket a rendelkezéseket, és féljük az Urat, a mi Istenünket, akkor jó dolgunk lesz mindenkor, és éltet bennünket az Úr.” A családi körhöz tartozó jövevények, idegenek (szolgák, személyzet) irányában nyitott és toleráns magatartásra intettek a vallási közösségek vezetői a Tóra nyomán. Szintén nagy hangsúlyt kapott a prozeliták: betérők felé megnyilvánuló felelősség és tanítási feladat az izraeli társadalomban.10 II. 2. A gyülekezeti közösségben átadott teológiai ismeret A fiúk 6-7 évesen kapcsolódtak be az istentiszteleti életbe, ekkorra tanultak meg legtöbben olvasni is. (vö. Péld 4,3, 7,1kk) Az „olvasókönyvet” minden bizonnyal az írásba foglalt bibliai hagyományok jelentették; a babiloni fogság után létrejött Tóra-kánon a gyülekezetekhez tartozó, a közösségek által fenntartott zsidó elemi iskolákban vált a zsidóság számára alapvető ismeret és tudás „gyakorlókönyvévé”. Ez a hagyomány napjainkig megőrződött. A 13 éves korukat elért fiatalembereket fölvették a gyülekezet felnőtt férfi tagjai közé. A „bar- micva” (szó szerint: „a parancsolat fia”) szertartása alkalmával a rituálisan nagykorúnak tekintett fiú nyilvánosan felolvasott a Tórából és egy hozzá kapcsolódó szakaszt recitált a próféták hagyományából (Haftárák). Ezzel a gyülekezet teljes jogú tagjának ismerték el, aki immár képes és köteles betartani a törvényt, és Isten színe előtt maga felel cselekedeteiért, döntéseiért.11 Az istentiszteleti közösség minimum 10 férfit foglalt magába: ez a „minján”, amely a 10 igaz ember ószövetségi „koncepciójában” gyökerezik.12 Az istentiszteleteken tehát a felnőtt férfiak jogosultak arra, hogy a Szentírásból vett szakaszokat felolvassák, és az arra „képesített”, tekintélyes hívők magyarázhatták is a hagyományokat. Ez a szokást mutatja be Lk 4,15-22 (és a párhuzamos helyek), amikor a Jézus felolvas a názáreti zsinagógában. A gyülekezeti közösség a felcseperedő gyermekek számára a második családot jelentette. A szülőktől, hozzátartozóktól otthon elsajátított vallási, teológiai ismeretek a szombati és a nagyünnepi istentiszteleteken szerzett tapasztalataikkal bővültek. A liturgikus szövegek, imák, áldások megtanulásával kezdtek egyre otthonosabban mozogni az istentiszteleti közösségben. A gyülekezet vezetői, akik a fogság előtti időszakban a papok, léviták voltak, nem csupán rituális szerepet töltöttek be, hanem kezdettől fogva fontosnak tartották a tanítást, a vallási szokások, teológiai ismeretek közvetítését. Ezt a szolgálatot az ünnepi igehirdetésekben, a 10 A Talmud Barajta traktátusában van egy híres történet Hillélről, a nagy zsidó bölcsről, akit felkeres egy, a zsidóságba betérni szándékozó férfi. Előzetesen a szintén nagyhírű rabbit, Sammájt látogatta meg, aki haragosan kidobta, mivel ő arcátlanul arra kérte, hogy foglalja össze a zsidóság tanítását, a Tórát a lehető legrövidebben, ameddig ő fél lábán meg tud állni. Amikor az illető Hillélhez is bekopogtatott, és előterjesztette ezt a furcsa kérést, a bölcs öreg egyáltalán nem jött indulatba. Ezt mondta a kérdezőnek: „Ami előtted gyűlöletes, ne tedd azt embertársaddal, ez az egész Tóra, a többi csak magyarázat. Menj, és tanuld meg!” l. Scheiber Sándor: A feliratoktól a felvilágosodásig: Kétezer év zsidó irodalma. Múlt és Jövő könyvek, New York – Budapest - Jeruzsálem, 1997. 89. 11 Ez a hagyomány mind a mai napig tovább él a zsidó közösségekben. Az ortodox zsidóságot kivéve az utóbbi időben mind több közösség nyitott arra, hogy leányok is részesüljenek ebben az ünnepi rítusban: ezt bat-micvának nevezik. 12 Az alaptextus Gen 18,16-33, amelyben Ábrahám közbenjár Sodomáért, de hiába a küzdelme: még 10 igaz ember sem találtatik ebben a városban. templom előcsarnokában folytatott disputákon, de minden bizonnyal a tanácsot, lelkivezetést kérők pásztorolásában is komolyan végezték. A fogság időszakától kezdve, a jeruzsálemi kultusz megszűnésével a rabbik (tanítók) lesznek a zsidó közösségek elöljárói. A templom épületét a zsinagógák pótolják: a zsidó imaház neve az összegyülekezés görög szavából ered. A fogság után hazatértek újjászervezik a kultuszt. A vallási élet irányítását újra a papok, léviták veszik kezükbe, de a rabbik, tanítómesterek tekintélye ezután sem csökken. A tanítómestert a vidéki gyülekezetek, és a diaszpóra-zsidóság közösségei spirituális és szellemi vezetőiknek tekintették. Ő látta el tanácsokkal, útmutatásokkal a hozzá fordulókat. A Kr. u. 2-6. sz. között kialakult Talmud anyaga ilyen bölcs rabbik Szentírás-magyarázataiból és a hétköznapi kérdésekre adott útmutatásaiból állt össze. Ez a hatalmas anyag betekintést nyújt abba a folyamatba, hogy miként jöttek létre az ókorban neves rabbik, bölcs tanítók körül virágzó szellemi központok, iskolák, és a nyomukban sajátos teológiai irányzatok. A hit továbbadásának komoly és felelősségteljes feladata a templomhoz és a zsinagógákhoz kötődő tanházakban valósult meg a legszervezettebb formában. A „bét-hamidras”, vagyis a „kutatás / keresés háza” sajátos zsidó „találmány”: a Tóra-szellemiség ébren tartójának és a hagyományok továbbörökítőjének tekintették ezt az intézményt. A tanházak a család modelljére építettek: a bölcs „atya” tanította, nevelte itt „fiait”, és adta át nekik az életről való helyes tudást. A szent szövegek tanulmányozása nyomán a tanulók megismerték a zsidóság hitének alappilléreit: Isten az egyetlen Úr, Izrael az ő népe, amelyet szövetségével jegyzett el, és elkötelezte a törvények és rendelkezések betartására. Izrael hálás Isten neki adott sokféle ajándékáért, ezért az istentiszteleti közösségben és a mindennapok „istentiszteletei” során is ápolja ezt a kapcsolatot. A hit tehát nem egy adottság, nem is egy statikus dogmatikai rendszerben való bennfentes jártasság, hanem egy dinamikus tanulási folyamat. A „haszid”: a kegyes zsidó mély bizalmat érez Teremtője és Gondviselője, Szabadítója és Bírája iránt. A törvény és igazság hitének két olyan alapeleme, amely alapvetően meghatározza társadalmi felelősségét, nemzeti identitását és vallásgyakorlatát. A Kr. e. 3-2. sz.-tól megjelenő farizeusi kegyesség ezt a hagyományt viszi tovább, és a hittan és lelkivezetés két területén jelölt ki szerepet magának. Az írástudókkal: a Tóra és a szent hagyomány ismerőivel és magyarázóival együtt Jézus korában már jelentős erőt képviseltek. II. 3. Az iskolai képzés: a jeruzsálemi iskolai bölcsesség Az első és „elemi” iskola a gyermekek életében a család volt. A gyülekezeti közösségben otthonra találó fiatalok itt a lelki családjukat is megtalálhatták. A hit és tudás átadásának ugyanakkor létezett egy „szakmai” területe is: az iskolai képzés. A Jeruzsálemben illetve a nagyobb településeken működő iskolákról a korábbi századokból nem maradt fenn elégséges adat, kevés az információnk. Minden bizonnyal már a monarchia, a dávidi- salamoni királyság időszakában kialakulhatott valamiféle „tudásközpont” a birodalom székhelyén, Jeruzsálemben. A Dáviddal és utódaival kapcsolatos hagyományok írásba foglalói (l. Sámuel és Királyok könyvei), és a fokozatosan kialakuló történetírás is ide, a jeruzsálemi királyi udvarhoz kötődött, hasonlóan az ókori Keleten általánossá vált gyakorlathoz, miszerint az iskolákat a királyi székhelyeken működtették elsősorban, és maga az uralkodó tartotta fenn azokat. A kutatók, írnokok, szerzők itt férhettek hozzá az archivált iratokhoz, évkönyvekhez, és az ő műveiket is ezek a könyvtárak őrizhették meg. 13 A fogságba elhurcolt papi réteg alapvető feladatának tekintette, hogy a száműzetésben - az asszimiláció veszélyétől tartva - megőrizze és továbbírja az addig már meglévő hagyományokat.14 A fogságból hazatérők körében Ezsdrás pap szervezte meg a hitbeli 13 l. bővebben H. W. Wolff: Az Ószövetség antropológiája. Harmat-PRTA, Budapest, 2001, 251-259. 14 l. erről a témáról bővebben Komoróczy Géza alapvető tanulmányát: A babiloni fogság. Egyéni és közösségi stratégiák az identitás megőrzésére kisebbségi helyzetben. In: Bezárkózás a nemzeti ismeretek és a teológiai tudás elsajátításának különböző formáit és lehetőségeit. Minden bizonnyal az iskolák újraindításában is nagy szerepe volt. Őt tekinthetjük a zsidó „népoktatás” megalapítójának. Később, a Kr. e. 3-2. századtól kezdve egyre nagyobb számban alakultak meg a jeruzsálemi „főiskola” mellett vidéki zsidó közösségekhez kötődő tanházak, amelyeket „bét-szofér”-nak: az „írástudó házának” is neveztek. Itt igyekeztek a korszak kihívásainak is megfelelő, magasabb szintű tudást nyújtani a tanulóknak. 15 A babiloni fogság után a diaszpórákban is létrejöttek híres zsidó iskolák, akadémiák: Szúrában, Pumbeditában, Alexandriában, ahol a Szentírás hagyományainak magas szintű értelmezését végezték az írástudók és a bölcs rabbik.16 A fogság után megerősödött és kikristályosodott a bölcsességteológia, ezért egyre fontosabbá vált ennek a zsidó életformát meghatározó látásmódnak a továbbadása. Bruegggemann így ír erről: „A bölcsesség-tanítás a hit közösségének a valódi életében helyezkedik el, és kitart az életről való reflektálás mellett Jahvéra vonatkozóan.” 17 Ez a gyorsan fejlődő „irányzat” a Kr. e. 5-3. században egyre inkább megkövetelte az iskolákban professzionálisan oktatott bölcsesség-kultúrát, bölcsesség-ismeretet. A Példabeszédek könyvének szerzője (vagy inkább szerkesztője) a bölcs Salamon király autoritása mögé bújva széles ismeretanyagot gyűjtött egybe. A bölcs gondolatok gyűjteménye példák, útmutatások, közmondások, számmondások rendszerezett anyagát tárja elénk. A bölcs tanító előadásaiban az emberi élet számtalan területét érinti: az istenfélelem áldásától a társkapcsolatok kérdésein át az élet valódi minőségéig, a bölcs és az ostoba ember viselkedésmódjának összehasonlításától az egyszerű népi bölcsességig („aki másnak vermet ás…”) és a környezet különböző jelenségeinek megfigyeléséig szinte mindent magába foglalt. A hellenizmus időszakának viszonyairól kellően éles képet kapunk a Prédikátor könyvéből. „Kohelet”: a Prédikátor hivatásos bölcsességtanító volt, aki a Kr. e. 3-2. században működött Jeruzsálemben. Sajátos (tan)könyvének jellemzője a tapasztalati tudás és teológiai reflexió összekapcsolása. A könyv műfaja: esszé, amely a görög világban ismert „diatribé”-hez, vagyis vitázó bölcseleti előadáshoz áll közel. 18 Az élőszóban átadott tanítás mindvégig a legfontosabb maradt. A diákok bátran kérdezhették tanárukat, ők maguk is előadásokat tartottak, és meghallgatták bölcs elöljáróik véleményét, kritikáit. A bölcsesség-iskolákon folyó képzés gyakorlati tudást („know-how”) nyújtott. A képzést abszolválók közül sokan a vezető réteg körében kaptak állást mint hivatalnokok, különböző testületek tagjai, vagy mint tanárok. A Jeruzsálemben működő tanintézményt bizonyos értelemben teológiai akadémiának tekinthetjük. A korabeli nemzetközi bölcsesség „trendjeinek” megismertetése, adaptálása mellett a bölcsek továbbra is legfontosabb feladatuknak tekintették, hogy istenfélelemre és józan életszemléletre neveljenek. (l. Préd 9,1-12) Ebből az iskolai bölcsességből forrásozik a Péld 8-ban, továbbá Jób könyvében (38-39. fej.) is megjelenő, erősen filozófiai árnyalatú teológiai bölcsesség, amely elvont fogalmaival, olykor egészen sajátos koncepcióival előkészítette a terepet az apokaliptika különös végidő- spekulációinak. III. Túl az Ószövetségen - Kitekintés hagyományba. Századvég, Budapest, 1992. 230-304. 15 l. E. Ferguson: A kereszténység bölcsője. Osiris, Budapest, 1999. 104. 16 l. J. Maier: Geschichte der jüdischen Religion. Herder, Freiburg – Basel – Wien, 1992. 68-72. 17 W. Brueggemann: Az Ószövetség teológiája. Tanúságtétel, vita, pártfogás. Exit Kiadó, Kolozsvár, 2012. 832. 18 l. Jakubinyi György: A Prédikátor könyve. Szent István Társulat, Budapest, 2008. 12-13. Az ószövetségi kánon lezárulása után a deuterokanonikus iratok és az apokrif művek gazdag hagyománya tanúskodik arról, hogy a zsidóság tudásszomja kiapadhatatlan maradt, a tanulás évezredes programja egyáltalán nem torpant meg.19 Kr. e. 65-ben Simon ben Setach teszi kötelezővé a zsidó gyermekek számára az iskolalátogatást. Néhány évtizeddel később, Kr. u. 105-ben Josua ben Gamla a tankötelezettség kezdetét a 6-7. életév betöltésében állapította meg, valamint elrendelte, hogy minden községben legyen tanító. Az oktatás magába foglalta a nép körében lassan már feledésbe merülő héber nyelv tanulását, az írás-olvasás elsajátítását, a zsidó történelem és a vallási szabályok, előírások megismerését, és az erkölcsi nevelést.20 A kereszténység első századától kezdve, a jeruzsálemi templom 70-ben történt lerombolása után a zsidóság nemzeti identitása egyre kevésbé lett földrajzi meghatározottságú. A „haza” fogalma elsősorban a szellemi-lelki otthont jelentette: ezt a zsidó tudásközpontok testesítették meg. Kr. u. 90 körül a javnéi tanácskozás nyomán az országát elveszített zsidó közösség továbbélésének biztosítéka az itt és másutt felállított iskolák voltak, amelyekben a hit továbbadása, a remény életben tartása továbbra is a legfontosabb „tananyag” maradt.21 Az első keresztény gyülekezetek a zsidó gyökerekből táplálkozva hozták létre tanuló közösségeiket. A héber Biblia és görög fordítása, a LXX tanulmányozása révén a húsvét előtt, de főként a Jézus feltámadása után létrejövő közösségekben a názáreti Jézusban a megígért Messiást ismerték föl, és ünnepelték eljövetelét. (l. Lk 24,13kk; Apcsel 8,26kk) Az összegyülekezés alkalmainak rendje a hagyományos zsidó (és a qumráni) gyakorlatból már ismert liturgikus elemekből tevődött össze: Tóra-recitáció, a szent szöveg magyarázata, gyakorlati útmutatások, éneklés és imádság. Az ige magyarázatát hiteles tekintély- személyekhez kötötték: a keresztény közösségekben az apostoli autoritás volt irányadó. Az első zsidó-keresztény gyülekezetek életének a tanítás-tanulás elengedhetetlen részét képezte, akárcsak a hagyományaihoz ragaszkodó, az atyák útján megmaradó zsidó közösségekben. 19 Tóth Andrea így ír erről az ókortól napjainkig tartó, a hitet és a tudást összekapcsoló zsidó tanítási, nevelési gyakorlatról: „A judaizmus nagy súlyt helyez (és helyezett) a nevelésre. A „nevelés” héberül „chinuch”. Ez nem azonos a hivatalos „iskolába járatással”. Szó szerint „felszentelést” jelent és azt kell értenünk alatta, hogy a gyereket nemcsak „kenyeret keresni” tanítják meg, hanem az „életre nevelik”. A zsidó gyerekek nevelésének elsődleges célja, hogy beléjük neveljék a zsidó örökség erkölcsi és etikai értékeit, ösztönözzék őket a tórai parancsolatok, a micvák teljesítésére, és átadják nekik a Tóra, a Talmud és a legfontosabb zsidó forrásművek ismeretét. Fontos, hogy kialakítsák bennük a zsidó néppel való azonosság érzését. Ezek után következnek a világi nevelés és a „kenyérkeresetet biztosító” szakmai nevelés céljai. Azok a zsidó szülők, akik egy sikeres pályafutás reményében csak gyermekeik világi oktatásával törődnek, valójában töredék részéről gondoskodnak arról, amit a nevelés a zsidó hagyomány szerint jelent. Akik intézményes zsidó nevelésben szeretnék részesíteni gyermekeiket, azok jesivába vagy más zsidó iskolába íratják be őket. A zsidó iskolák tanterveiben a világi tantárgyak mellett fontos szerepet játszanak a judaisztikai ismeretek tantárgyai, és nem csak az órákon részesülnek a gyerekek zsidó nevelésben, hanem az egész iskolai környezet a vallásos zsidó érzés megerősítését szolgálja.” Tóth Andrea: A zsidó nevelés sajátosságai. Disszertáció. ORZSE - Zsidó Vallástudományi Doktori Iskola. Budapest, 2008. 36. o.) http://or- zse.hu/phd/toth_andrea_dissz.pdf 20 Pedagógiai lexikon, III. kötet. Keraban Könyvkiadó, Budapest, 1997. 693. 21 l. E. Ferguson: A kereszténység bölcsője. Osiris, Budapest, 1999. 104.; H. Küng: Das Judentum. Die religiöse Situation der Zeit. Piper, münchen – Zürich, 2004. 169-189.; J. Maier: Geschichte der jüdischen Religion. Herder, Freiburg – Basel – Wien, 1992. 73-102.; N. Delange: A zsidó világ atlasza, Helikon Kiadó, Budapest, 1996

Welcome to Academia

Sign up to get access to over 50 million papers

By continuing, you agree to our Terms of Use

Continue with Email

Sign up or log in to continue.

Welcome to Academia

Sign up to continue.

Hi,

Log in to continue.

Reset password

Password reset

Check your email for your reset link.

Your link was sent to

Please hold while we log you in